mardi 8 novembre 2011

Abstracts/Résumés pour session 7: le 2 déc de 16h à 19h

ABSTRACTS / RESUMES pour Session 7:
Vendredi le 2 décembre 2011 : fin d’après-midi

16h15 :
rdv à la Société Industrielle de Mulhouse
10 rue de la Bourse
(à 2 minutes de la Gare)

16h35
Éric LYSØE, (Clermont Ferrand II)
Trains d’atomes et de lenteur. Johan Daine et André Delvaux
Résumé/Abstract:
Il suffit de songer à certaines scènes de « La Toison d’or » de Gautier pour s’en convaincre : lors de son entrée sur la scène littéraire, le train s’impose aux yeux des auteurs romantiques comme un moyen de locomotion dont l’extrême rapidité contribue à atomiser l’espace. Et c’est ce sentiment de rapidité qu’on retrouve encore chez Verlaine ou chez les peintres impressionnistes. Emblème du progrès – dans ce que celui-ci peut avoir de plus inquiétant –, le train procède néanmoins d’une double nature qui lui permet également d’entraîner dans de curieux voyages à rebours au terme desquels le héros moderne retourne aux origines de la culture (« Arria Marcella »). Le chemin de fer conjoint de la sorte deux visions contradictoires du temps (progressiste et circulaire) et avec elles deux dynamiques (centrifuges et centripètes) qui interrogent profondément les représentations que donnent d’elles-mêmes les sociétés industrielles. Il est donc particulièrement intéressant de voir émerger au sortir de la seconde guerre mondiale l’image du train de la lenteur – « De trein der traagheid » –, longue nouvelle de Johan Daisne connue en France sous le titre « Un soir, un train » (1950). Car le processus d’atomisation y trouve une signification inouïe : celle que lui ont donnée, à Hiroshima et Nagasaki, les événements des 6 et 9 août 1945. La zone intermédiaire à laquelle les trains, adjuvants des puissances des enfers pratiquement depuis l’origine (Gautier, Dickens), finissent toujours par conduire, se découvre ainsi une dimension inattendue : elle devient le lieu aboli, celui de la Catastrophe – image prégnante de la nouvelle de Daisne que le film qu’André Delvaux réinterprète de façon radicale comme la représentation d’une nation atomisée : la Belgique.

17h00
DELAGE-TORIEL, (Strasbourg)
The Romance of the Railroad in Nabokov’s Fictional Worlds
Résumé/Abstract:
            In his autobiography, Speak, Memory, Vladimir Nabokov muses over « the phylogenetic aspects of the passion male children have for things on wheels, particularly railway trains ». He relates this passion to the growing child’s desire to « out-Nature Nature by filling a minimum stretch of time with a maximum of spatial enjoyment », and to the « spiritual pleasure derivable from the possibilities of outtugging and outrunning gravity, of overcoming or re-enacting the earth’s pull ». Nabokov’s fascination for trains spanned his entire life from the age of four, when he first remembers travelling by night on the « great and glamorous Nord-Express » that took his family from St. Petersburg to Paris, before they carried on south via the Mediterranean Train de Luxe to the French Riviera or to Biarritz. Fifty years later, as an exile in America, Nabokov was still sensitive to the special charm afforded by train trips from East to West Coasts, as proven by the colourful epistolary accounts he would send to his wife.
            It is no wonder, then, that trains, stations and railways hold pride of place in many of his works (Mary, King Queen Knave, Glory, Pnin, Speak, Memory, Ada, Transparent Things, as well as his lecture on Anna Karenin), offering not only interesting vistas into the characters’ perceptions of their station in the world, but also acting as powerful motors for the plots of these narratives. Let us cite but one example, the opening sentence of Pnin : « The elderly passenger sitting on the north-window side of that inexorably moving railway coach, next to an empty seat and facing two empty ones, was none other than Professor Timofey Pnin ». From the very first, the inexorability of the character’s fictional fate, traced by the rails of the narrative, is cleverly conveyed by the image of the train’s fateful course. By the end of the incipit, we learn that Pnin is on the wrong train, and this first misadventure sets the tone for the whole course of the novel. Indeed, by presenting his hero as a person on the move, and having no idea where he is headed for, Nabokov gives us a nutshell image of this exiled misfit, whose only means of escape, by the end of the novel, will be to swerve out of the novel at the wheel of a little sedan.
In this paper, I shall explore the various ways in which trains become vehicles for Nabokov’s reflexion on fate and opportunities for his creative urge to impel novel modes of station in time and space.


17h30
Astrid STARCK-ADLER,
(Professeur de Yiddish, ILLE, UHA, Mulhouse)
Des gens bizarres dans les trains et dans les gares : Voyage à travers l’espace et le temps avec Sholem Aleykhem, Dovid Bergelson (1884-1952) et Paul Delvaux (1897-1994)
Résumé/Abstract:
« Il y a des gens bizarres
Dans les trains et dans les gares »
--Edith Piaf, Paris-Méditerranée
Dans ses Contes ferroviaires, Sholem Aleykhem met en scène  avec beaucoup d’humour des personnages hauts en couleur, engagés dans des discussions animées et des péripéties rocambolesques. C’est tout un monde qui défile au gré des voyages et des incidents de parcours, un monde où le train rythme l’action et la narration. Toute différente est l’approche de Dovid Bergelson dans sa nouvelle intitulée Autour de la gare. Ce point fixe, sans nom, abolit l’espace et le temps. On est au cœur de la mélancolie et de la pétrification. Lieu de passage, de déreliction et de solitude, des êtres en mal de vivre qui mènent une existence stagnante, y gravitent sans but. Le tableau qui s’en dégage est celui de la perte d’orientation et d’une pérégrination qui fait penser à Sysiphe roulant son rocher.  Face à ses textes de la littérature yiddish, il nous a semblé intéressant d’évoquer le peintre Paul Delvaux avec ses gares qui concentrent en elles l’insolite, l’immobilité, l’inconnu. Des personnages de dos, énigmatiques, des nus antiques dans des poses hiératiques peuplent les trains et les gares, où l’on ne sait d’où l’on vient et où l’on semble n’aller nulle part. Les trois auteurs ont en commun que chacun, à sa manière, confronté à cette „merveilleuse“ invention qu’est la vitesse, n’a de cesse d’y mettre un frein.


18h00
Christopher VASANTKUMAR
(Assistant Professor of Asian Studies and Anthropology
Hamilton College, Clinton, NY)
Socialities of the Vestibule : Smoking in the Interzone.
Résumé/Abstract:
My proposal takes the form of a dual inquiry into the vestibule, the space that simultaneously bounds and connects the railway carriage. On the one hand I am interested broadly in the impact of the introduction of “vestibuled trains” beginning with the efforts of the Pullman Company in the 1870s US on both perceptions of entrained space and of the effects of the diffusion of “the American car” on the global spaces of railroad technology. On the other hand, I am interested more particularly in the sociality of the vestibule in contemporary China, specifically with regard to gendered practices of tobacco use and conversation. In my presentation I attempt to hold together these two aspects of the vestibule as interzone (as both between and as connection) to track distinct but perhaps related modes of organizing the spaces of entrained movement. Thinking about the transition from bounded, compartmentalized carriages to “fully vestibuled” limiteds in which the entire train acts “as one car” marks a transition from enclosed to democratized space. By contrast the zoning of certain practices (smoking chief among them) for the interzones of the train can be seen as move back toward hierarchically organized spaces of movement. Yet pushing smokers to the fringes also cultivates a certain kind of marginal, squatters’ sociality which can often be productive of conversations across boundaries of race, class, nation and culture. Finally, I want to use this bringing together of Euroamerican history and contemporary Chinese practice to begin to assess whether or not the railroad and its attendant spaces and socialities are in fact, “eminently European (?) or Occidental phenomena.”
 
19h00 Clôture : TERMINUS !
Remerciements, final words, farewells and email exchanges!

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